Tuesday, May 10, 2011

50 Tanda-tanda Orang Munafik Mengikut Al-Quran Dan As-Sunnah

Posted by lianazulak On 2:32 AM 8 comments



Terkadang, kita sendiri tidak menyedari bahawa hampir kebanyakan daripada amalan sehari-harian kita adalah merupakan amalan ciri-ciri golongan munafik. Jadi, sentiasalah Muhasabah dan prihatin dengan setiap apa yang akan dan telah kita lakukan.

50 Tanda-tanda Orang Munafik Mengikut Al-Quran Dan As-Sunnah
1. Malas Beribadah Kepada Allah SWT
Malas mengerjakan solat, segan untuk menempatkan diri di saf pertama, enggan mencari ilmu pengetahuan dan berat melangkah untuk ke majlis kebajikan.

2. Lupa Kepada Allah

3. Melalaikan Solat Fardhu
Sengaja melengahkan atau lambat menunaikan solat sehingga berada di akhir atau habis waktunya.

4. Mempercepatkan Pergerakan Solat
Orang yang mempercepatkan solatnya tanpa rasa khusyuk dan lupakan Allah, maka solatnya tidak diterima Allah. Itulah solat orang yantg munafik.

5. Gemar Meninggalkan Solat Berjemaah
Sihat dari segi fizikal dan jasmani, mempunyai waktu lapang dan tidak uzur syarie, tetapi tidak mahu mendatangai masjid ketika mendengar seruan azan.

6. Meninggalkan Solat Jumaat

7.Melakukan Dosa Dan Kemungkaran Secara Sembunyi
Berpura-pura melakukan kebaikan di tengah2 orang ramaai dan gemar melakukan kemungkaran di belakang orang adalah dibenci Allah SWT.

8. Menyuruh Yang Mungkar Dan Melarang Yang Ma’ruff.

9. Menyembunyikan Ilmu Pengetahuan
Orang-orang yang memiliki ilmu dan apabila ditanya orang lain sedang dia mengetahui persoalan yang ditanyakan itu tetapi tidak menjelaskannya. Ini merupakan perbuatan yang menghalang kemajuan ummat Islam dan dapat menutup kebenaran.

10. Mengamalkan Riyak

11. Hasad Dengki

12. Dusta

13. Mungkir janji.

14. Bakhil

15. Fitnah
Menyampaikan keburukan orang lain di kalangan orang ramaai supaya mereka membenci atau memusuhinya. Ia juga tergolong dalam sifat-sifar munafik dan dosa-dosa besar.

16. Mencaci maki
Menyakiti orang lain dan mencemarkan maruah seseorang itu.

17. Mengumpat

18. Mengungkit Pemberian Kepada Orang Yang Menyakiti Hatinya
Mengungkit kembali pemberian kepada orang lain dengan harapan dikenang jasa dan sumbangannya serta ingin menyakiti hati orang lain. Perbuatan ini dicela didalam Islam.

19. Mengingkari Takdir
Sesungguhnya orang yang menolak, membenci atau mengingakari takdir Allah, tergolong dalam golongan kufur dan rosak iman dan mendapat azab serta kemurkaan Allah

20. Mempersendakan Kesucian Agama
Perbuatan mempersenda kesucian dan agama Islam adalah suatu yang amat dibenci dan dilarang dalam Islam kerana ianya seolah-olah menentang sesuatu yang diturunkan Allah.

21. Enggan Berjihad

22. Menghina Sahabat Rasulullah SAW
Perbuatan ini dianggap melanggar larangan baginda, berdosa besar dan termasuk dalam golongan orang munafik

23. Menyembunyikan Persaksian Pada Jalan Yang Benar

24. Menangguhkan Pembayaran Hutang

25. Menipu Dalam Jual Beli
Perbuatan menipu ini adalah melibatkan amalan timbang atau sukat sesuatu barang tanpa kadar yang mencukupi atau menjual barangan yang rosak dimana, menimbulkan rasa kecewa dan tidak puas hati pembeli pada akhirnya.

26. Ghasab
Ghasab ialah mengambil atau menguasai harta ( tanah ) orang laain dengan jalan aniaya, iaitu jalan yang tidak diredhai Islam. Perbuatan ini walaupun dengan mengambil Cuma sejengkal, adalah termasuk perbuatan dosa besar dan munafik.

27. Bergaul Dengan Orang Yang Memperolok Al Quran

28. Memakan Harta Anak Yatim

29. Membuka Rahsia Orang Lain

30. Merasa Aman Dari Murka Allah Apabila Berbuat Dosa Apabila seseorang melakukan dosa dan merasa selamat dari murka dan seksaan Allah, maka anggapan ini adalah berdosa besar dan amalan orang-orang munafik.

31. Memanggil Orang Dengan Gelaran Buruk Yang Tidak Disukai

32. Menghalangi Orang Dari Mengamalkan Ajaran Islam

33. Suka Kepada Kesesatan Dan Menyesatkan Orang Lain

34. Bermuka Dua
Sikap ini ialah apabila diajak untuk mengikut jalan Allah, sengaja melambat-lambatkan dan tidak mahu. Tetapi, apabila diajak ke jalan yang dimurkai Allah, dengan senang dan cepat mereka menurutnya.

35. Menyanjung Dan Memuji Orang Tanpa Diketahui Keadaan Sebenar

36. Sombong Antara Sesama Manusia

37. Suka Berbantah Dan Bertengkar Sesama Muslim

38. Melampaui Batas Yang Digariskan Oleh Allah
Perbuatan yang menurut kehendak nafsu sehingga boleh tersesat dan menyesatkan pada jalan yang benar sebagaimana Yahudi dan Nasrani.

39. Berputus Asa Dalam Menghadapi Cabaran Hidup

40. Membazir Dalam Memanfaatkan Nikmat Allah
41. Keluh Kesah Apabila Ditimpa Musibah

42. Mengkhianati Sesuatu Amanah

43. Memutuskan Silaturrahim

44. Memecahbelahkan Perpaduan Kaum Muslimin.

45. Menghalalkan Yang Haram

46. Membuat Keosakan Di Muka Bumi

47. Menuduh Orang Beriman
Orang Munafik mempunyai pendirian yang lemah dan amat sedikit memiliki ilmu pengetahuan tentang perjara yang bermanfaat dan memudharatkan. Justeru, mereka menuduh orang beriman atau kurang ilmu pengetahaun dalam urusan kehidupan.

48. Mengubah Dan Menyalahgunakan Ayat-ayat Allah

49. Bersumpah Dengan Selain Nama Allah SWT

50. Merasa Gembira Apabila Musibah Menimpa Orang Beriman

8 comments:

i one of it .. i think ... huhuhu... :(

salam'layk

apakah yang dimaksudkan dengan maarifahi? ada maksud ke?
atau pun maksud انت ma'rifatillahi?
boleh juga kalau ma'rifatihi.
tapi kalau maarifahillahi saya tak tahu. dan ma'rifatillah pun salah juga sebenarnya. sebab tiada yang menyebabkan dia jadi baris bawah. kalau fi ma'rifatillah ok.

tq wallahua'lam

waalaikumussalam,

maaf,saya ada salah tulis di mana-mana?

saya tak dapat cari bahagian mana yang saya salah tulis.

shukran atas keprihatinan anda.
jika saya salah,mohon tunujk ajar.

apakah nama blog anda? bukan ke link ke blog anda nama macam tu?

aa....

link blog:marifahillahi.
saya nak letak (') di antara ma()rifahillahi,tapi tak blh.jadi saya tlis je,marifahillahi.

tak sangka tak ada makna.
pada pendapat anda,patutkah saya memperbetulkan dan menukar link blig saya?

kalau nak buat (') tapi tak jadi, inshaAllah boleh tukar ma3rifah..

kalau nak buat ma3rifah-illahi, mcm ni lg ok kot.. sebab orang baca susah nak interpret..

yg awk nak illahi tu mksdnye Allah atau pun Tuhanku?
kalau Tuhanku, ejaannya rasanya Ilahi sebab xde syaddah pada word 'ilah'-tuhan

kalau nak smbung, mungkin lagi mudah difahami 'ma3rifatullah'

sama je maksudnye
ma3rifatullahi = ma3rifatillah = makrifat Allah

tapi kalau ma3rifah Illahi tu patutnye "ilahi" yg mmbawa maksud makrifat Tuhanku
[eg : la ilaha illallah = tiada tuhan melainkan Allah]

allahu a3lam :)

untuk anon

""apakah yang dimaksudkan dengan maarifahi? ada maksud ke?
atau pun maksud انت ma'rifatillahi?
boleh juga kalau ma'rifatihi.
tapi kalau maarifahillahi saya tak tahu. dan ma'rifatillah pun salah juga sebenarnya. sebab tiada yang menyebabkan dia jadi baris bawah. kalau fi ma'rifatillah ok.""
-------------------------------
menurut ingatan saya yg belajar masa sekola dulu..

tambahan "i" dihujung isim (kata nama) untuk menunjukkan kepunyaan "ku"
contohnye : kitab, kitabi = buku aku
mungkin pemilik blog nak cakap Ilahi = Tuhan ku

kalau
1) maarifahi (sepatutnya maarifati untuk ta'marbutoh tu)= makrifahku

2) ma'rifatillahi = maarifat Allah-ku
* kalau nak buat maarifat Tuhanku, kena tulis maarifat-ILahi (tak perlu 2 L, sebab tuhan dalam arab ialah 'ilah'

3)ma'rifatihi = makrifatNya

4) maarifahillahi = sy rasa pemilik blog nak buat maarifah-illahi, sebab tu sebutan ta' marbutoh diganti dengan 'ha'

5)ma'rifatillah = makrifat Allah
*boleh jugak ma'rifatullah
samaada ti atau tu, bergantung kepada ayat sama ada menjadi 'maf2ulumbih' atau " fa3il" etc etc..

6) fi ma'rifatillah = pemilik nak cakap MEMBURU ma3rifah Tuhan, rasa saya dah tak perlu 'fi' tu..

* mengikut kesesuaian tempat perkataan itu dengan menjadi objek dlm ayat, iaitu 'maf3ulum bih' (dibuat ke atasnya), dikategorikan dalam "mansubat" yang dibarikan kasrah (baris bawah)
ikut pendapat saya sebab ma3rifah tu diburu dan menjadi objek, MEMBURU MA3RIFATILLAH itu better, atau lagi mudah, MA3RIFAH-ALLAH / MA3RIFAH-ILAHI

semoga membantu, betulkan andai saya tersilap
Allahu a3lam :)

shukran atas keprihatinan sahabat2..