Saturday, October 23, 2010

Syariah, Tareqat dan Hakikat

Posted by lianazulak On 8:09 AM 1 comment

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam sejahtera. Bismillahir Rahmanir Rahim. Setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan ke hadrat Allah Subhanahuwataala kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat kita masih dikurniakan nikmat Islam dan Iman sehingga sekarang. Apa yang ana sampaikan di sini ialah apa yang ana tahu dan ana ingin sampaikan kepada sahabat-sahabat. Ana pernah bertanya kepada Ust Akli(pernah mengajar kami kitab di sini),”Ust, apa itu tareqat?”. Kerana soalan ini sentiasa bermain difikiran ana sehingga ana bermimpi-mimpi untuk mengetahuinya.


Kenal tak sheikh Abdul Qadir Jilani? Kalau kenal, mungkin antum tahu yang beliau adalah ulama tersohor yang merupakan golongan ahli sufi yang terkenal. Beliau juga merupakan anak kepada Abu Soleh (dari keturunan cucu-cicit Rasulullah s.a.w dr. Saidatina Fatimah) dan ibunya ummu khair. Kata sheikh Abdul Qadir, sesiapa yang mencari hakikat tanpa syariat adalah batal dan sesiapa yang mempelajari syariat tanpa hakikat itu adalah rugi. Bagaimana pemahaman kita tentang qalam ini? Di sini dinukilkan pendapat ana, mudah-mudahan inilah permulaan terbaik untuk mengajak diri ana sendiri dan sahabat melihat kepada keperluan ilmu syariat, tareqat, ilmu hakikat seterusnya mengenal Allah. Wallahua’lam.


Sebenarnya mempelajari syariah adalah kewajipan kita. Syariah berkait rapat dengan perlaksanaan setiap rukun Islam dan Iman berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Syariah menurut metodologi ilmu Islam bererti apa sahaja yang ditetapkan oleh Allah SWT untuk para hambanya baik tentang akidah, ibadah, akhlak, muamalat dan apa sahaja tata hidup di dunia ini. Dengan pemahaman yang mendalam terhadap syariah Islam, sudah cukup menjadikan seseorang mukmin itu bertaqwa kepada Allah. Apabila berlakunya penyelewangan akidah dan sebagainya, tidak lain dan tidak bukan kerana jahilnya seseorang terhadap hukum syariah. Begitu juga bila berlaku maksiat dan kerosakan, juga disebabkan manusia jahil terhadap hukum syariah. Pendek kata semua fardhu ain dan fardhu kifayah terangkum dalam syariah. Sebelum kita pandang kepada orang lain, cuba semak diri kita sendiri, adakah kita ni dah settle bab-bab syariah ni? Bila orang tanya hukum itu dan ini, kita tahu tak? Dan bila kita sendiri menjalani kehidupan sehari-hari, kita tahu tak bezakan mana satu yang syubhah dan sebagainya? Sebagai contoh mudah, kita tahu tak hukum dalam solat, mana satu yang muakkad atau tidak? Mana satu takbir yang disunatkan dalam rukun? Adakah sah membaca al-Fatihah tanpa Bismillah? Boleh tak berimamkan orang yang solat sunat atau solat jamak sedangkan kita solat fardhu? Bila kurang rakaat dan sedar selepas salam apa yang harus dibuat? Ini belum masuk bab puasa, muamalat, harta pusaka, pengurusan jenazah dan sebagainya. Semuanya berkait dengan syariah. Adalah salah kalau kita fikir hanya ustazah je yang perlu tahu ni semua, dan kita tak perlu tahu. Sedangkan tiada bezanya antara kita dengan ustazah di alam barzakh dan di mahsyar nanti. Kita semua akan disoal dengan soalan-soalan yang sama. Yang pasti perbezaan di sisi Allah adalah taqwa. Tak kira siapa pun kalau nak jadi orang yang bertaqwa perlu arif dalam syariah Islam. Sebabnya kejahilan boleh menyebabkan kita tergelincir dari landasan agama. Baiklah, ini baru bab syariah. Belum masuk tareqat..


Sebenarnya orang yang belum menguasai syariah dengan sepenuhnya tidak akan mampu berada di atas tareqat. Hal ini bukan tareqat yang sesat tu, yang ni maksud ana tareqat Islam. Sebab ilmu tareqat merupakan landasan yang dilalui oleh seorang Mukmin yang sangat memahami syariah untuk melihat hakikat sebenar setiap perkara yang ditentukan Allah. Sebagai contoh, sekiranya kita tidak tahu rukun-rukun solat dengan sepenuhnya, kita tidak akan merasai hakikat kemanisan solat. Sebabnya bab syariah kita belum settle lagi. Yela, kalau dah bacaan tak sempurna, maksud bacaan tak difahami serta sunnat dan wajib dalam solat tak dapat dibezakan, bagaimana nak mendapat khusyuk?. Jalan ke arah mencapai hakikat dalam setiap hukum yang ditetapkan Allah itu dikenali sebagai ilmu tareqat. Namun ada di kalangan ahli tareqat di Malaysia mudah terpesong atau sesat sebabnya mereka sendiri belum menguasai syariah. Dari situ mereka mudah terpedaya dengan ajaran tok guru sebab diorang masih jahil bab-bab syariah. Ini baru tareqat. Atas sedikit je dari syariah. Tapi bagi orang-orang yang benar-benar ahli dalam bab syariah, mereka adalah orang-orang yang berada di atas landasan tareqat yang benar.


Baiklah, beralih kepada ilmu hakikat. Apabila syariat seseorang tu dah faqeh atau ‘ahli’, dan menempuh jalan tareqat dalam memahami setiap rukun, barulah akhirnya seseorang itu mampu melihat hakikat. Dalam keadaan ini, seseorang yang memiliki atau memahami hakikat setiap rukun akan mampu menterjemah hadith dan mentafsir al-Quran dengan baik. Setiap firman Allah dapat diterjemahkan dalam bentuk yang jelas dan tepat. Dan orang-orang sebegini sebenarnya adalah orang-orang yang mampu mencipta sejarah mereka sendiri seperti imam syafe’i yang mampu memperincikan hukum al-Quran dalam bentuk yang mudah difahami dan diterima pakai oleh sebilangan besar ummat Islam. Dan mazhab syafe’i ini menjadi pemudah dalam setiap urusan ummat manusia. Bila dah ikut mazhab, manusia-manusia yang masih belum mengusai syariah hanya perlu mengikut hukum mazhab tanpa perlu bersusah payah mentafsir sendiri al-Quran dan menghafaz setiap hadith Rasulullah. Ramai lagi di kalangan ulama tersohor yang mempunyai pengetahuan mendalam tentang ilmu hakikat kerana mereka ini adalah dari golongan huffaz dan ulama hadith yang menguasai keseluruhan ilmu syariah. Contohnya seperti imam Hambali, Maliki, Hanafi, Syed Qutb, Hasan al-Banna, Syeikh abd Qadir, ibnu Taimiyyah, Imam Ahmad, Baihaqi, al-Ghazali, at-Thobari dan lain-lain. Tapi sayang, mereka ni adalah dari golongan tabi’ tabiin(ulama zaman dahulu) dan tidak seorang pun ummat hari ini yang mampu mengikut jejak mereka. Yang tinggal hari ini hanyalah kitab-kitab yang ditinggalkan untuk manusia-manusia dhaif seperti kita untuk mengkajinya. Apa yang ana tahu, setiap perkara yang ditafsirkan oleh mereka adalah bersandarkan ketinggian ilmu pengetahuan dan bukan kepada logik akal semata mata. Jika kita ingin meletakkan diri kita setanding dengan mereka(cuba memahami hakikat) atau ingin mentafsir sendiri al-Quran dan hadith(kerana tak bleh terima pandangan mereka) pastikan kita ini dari kalangan orang yang benar-benar sudah menguasai syariah islam serta haffaz al-Quran dan keseluruhan hadith sahih. Bahkan kita dibenarkan tidak mengikut mana-mana mazhab seandainya penguasaan kita terhadap ilmu syariah adalah sangat tinggi. Pada waktu itu barulah kita boleh meyakini bahawa pendapat kita adalah kerana ilmu yang luas, bukan semata-mata memberi pendapat tapi masih jahil dalam ilmu.


Rujuk balik Qalam Syeikh abdul Qadir Jilani tadi, mencari hakikat tanpa syariat adalah batal dan sesiapa yang mempelajari syariat tanpa hakikat itu adalah rugi. Kalau syariah masih jahil tapi dah melihat hakikat, hakikat tu batal sebab ramai orang yang mengaku mengetahui hakikat ilmu pengetahuan tapi masih jahil syariat Islam. Contohnya macam ajaran ayah pin tu, kononnya dah boleh berinteraksi dengan kerajaan langit dan sebagainya(mereka merasa itu hakikat) tapi yang sebenarnya hakikat mereka itu batal kerana kejahilan mereka pada ilmu syariah. Kita sendiri, pastikan diri kita memahami syariah dengan mendalam kalau nak memahami hakikat pada setiap hukum dan firman Allah. Takut-takut kita boleh tersimpang dan tersasar dari landasan sebenar kerana kejahilan kita. Dan apabila kita sudah menguasai syariah, barulah kita akan dapat memahami hakikat setiap perkara kerana tanpa hakikat, kita akan rugi. Sekarang ni muhasabah diri kita, sejauh mana pemahaman kita pada syariah Islam. Kalau masih cetek, belajarlah. Utamakan syariah. Tinggalkan dulu perkara-perkara hakikat yang cuba kita cari kerana hakikat hanya boleh dilihat oleh mata hati yang diterangi dengan ilmu pengetahuan yang mantap. Ana menasihatkan diri sendiri dan sahabat. Dalamilah syariah Islam.


Ilmu makrifat pula. Sedikit sekali dalam pengetahuan manusia dan hanya Allah yang lebih mengetahui. Ilmu ini hanya dikurniakan kepada hamba-hamba yang terpilih dan sudah melihat hakikat dalam setiap ketentuan Allah. Orang yang berada pada tahap ini akan dapat mengenal Allah( kenal bukan beerti lihat-kenal melalui asma’ dan sifat-sifat wajib), khusyuk dalam setiap pekerjaannya, dan sentiasa mengingati Allah pada setiap hembusan nafasnya. Ketika solat, mereka dapat merasakan seolah-olah mereka sedang diperhatikan Allah hingga gementar setiap urat saraf kerana ketakutan dan malu kepada Allah. Mereka tenggelam dalam kekhusyukan dan rasa cinta kepada Allah. Mereka yang memiliki ilmu makrifat ini, seandainya melakukan pekerjaan, mereka akan melakukan bersungguh-sungguh kerana niat mereka hanya kerana Allah. Mereka akan sesungguh hati mencari dan menggali ilmu Allah supaya mereka dapat mengenal Allah dan setiap usaha mereka akan memantapkan akidah serta mendekatkan diri kepada Allah. Kerana itu, mereka terus-menerus melakukan kebaikan dan meninggalkan perkara-perkara yang boleh menyebabkan kemurkaan Allah. Seandainya, mereka tersilap atau terlupa, mereka segera bertaubat dengan taubat nasuha dan istiqamah dalam beramal ibadah. Orang-orang sebeginilah yang akan menggoncang dunia dengan kehebatan ilmu kerana keihklasan mereka kepada Allah. Mereka akan mampu mencipta sejarah dan mencorak tamadun. Golongan sebegini akan menguasai dunia dengan ilmu pengetahuan dan kekuatan iman. Percayalah, Islam akan tertegak kerana adanya golongan manusia yang sebegini. Islam akan kembali gah seandainya manusia-manusia yang mengaku tiada tuhan selain Allah dan Muhammad Rasulullah sudah menguasai syariah, tareqat, hakikat dan makrifat. Kerana segala macam ilmu di dunia ini terangkum di bawah syariat Allah. Tidak ada satupun ilmu yang terpisah dari hukum Allah. Cuma hati-hati yang buta tidak dapat melihatnya. Kerana itu, mereka yang mengaku dan merasa maju dengan ilmu mereka tapi meninggalkan tauhid kepada Allah akhirnya akan menemui kehancuran. Percayalah, masyarakat yang mengetepikan hukum Allah adalah masyarakat yang akan musnah kerana kerosakan sosial dan moral mereka ibarat barah yang menular. Senyap namun akhirnya menjadi kronik.


Pengajarannya, perlukah seseorang itu mengambil diploma pengajian Islam selepas tamatnya pengajian dalam bidang sains? Selain dari mempelajari dari kelas agama dan mursyid di luar sana, perlu ada bukti pengijazahannya. Bukan untuk menunjuk kepandaian, bahkan jauh sekali untuk mengumpul saham gah adanya lulusan (nau’zubillah). Alasan yang serba logiknya. Tauliah itu penting untuk menyampaikan syariah Islam yang indah walaupun Islam itu mudah. Benarkah begitu? Waalahua'lam.


Di bawah ana kepilkan video Kisah sheikh Abdul Qadir Jilani dari YouTube. Pernah disiarkan di TV3. Kita ambil ikhtibar dari cerita beliau. Jika ingin melihat sambungnya, sila lihat di YouTube.


*Maklumat tambahan untuk post ini, dari blog sahabat yang lebih memahami daripada ana.

1 comments:

Imam Malik (r.a) pernah berkata: Barangsiapa bersyariat tetapi tidak bertasawuf maka sesungguhnya dia fasiq, dan barangsiapa yang bertasawuf tetapi tidak bersyariat maka sesungguhnya dia zindiq, dan barangsiapa yang bersyariat dan bertasawuf maka sesungguhnya dia telah mencapai hakikat (menempuhi jalan ketuhanan dengan benar).